Saját AI-megoldások: nem kell kacsalábon forgó palotát építeni, elég felhúzni az alapokat

Saját AI-megoldások: nem kell kacsalábon forgó palotát építeni, elég felhúzni az alapokat
Ma már nem engedhetjük meg magunknak, hogy ne ismerjük meg az AI-ban rejlő lehetőségeket - mondja Fazekas Barbara, a Bobcats Coding társalapítója. A szakértő szerint azonban ez még nem a többmillió eurós befektetések ideje, hiszen a piac napról napra változik. Új technológiát fejleszteni inkább apró lépésenként, folyamatos tesztelés mellett érdemes.

Az AI alapú technológiák megismerése mára elvárássá vált. De vajon mindenkinek hasznos a hétköznapokban?
Ez egy olyan trend, ami mellett senki, még a nagymamám sem mehet el. Mindenkinek érdemes az AI-t a saját szintjén, a saját szakmájában kipróbálni, hiszen olyan horderejű változásokat hoz, mint az okostelefon megjelenése.

Részleteiben még nem lehet megmondani, hogyan fogja átalakítani az életünket. Sokan mondják, hogy veszélyes, mivel még nincsen meg a megfelelő szabályzati háttere. De például a jelenlegi legnagyobb platformot, a Chat GPT-t a Microsoft tulajdonolja, nem egy nyeretlen kétéves start-up a Szílicum-völgyből. Aki ma nem kezdi el használni - legyen szövegíró, szoftverfejlesztő, orvos vagy mérnök -, néhány éven belül annyira le fog maradni, mintha nem tudná, mire jó a Google.

Mi a helyzet azokkal a szektorokkal, ahová még egyáltalán nem tört be a digitalizáció?
Egyelőre elsősorban a fehérgalléros munkavállalókról beszélek, de a változások a kékgallérosokéra is ki fognak hatni. Még ha az AI nem is könnyíti meg egy bolti eladó munkáját egyik pillanatról a másikra, értenie kell, milyen folyamatok zajlanak a világban. Hogy ahol ma például száz call centeres dolgozik, ott a jövőben miért csak tízen fogják ellátni ugyanazt a feladatot.

Tegnap találkoztam egy kommunikációs tréner barátommal, aki éppen akkor ismert meg egy szoftvert, ami kiválthatja a munkáját az ügyfélszolgálatosok oktatásában. Kérdezte, hogy ugye, az AI azért nem képes mindarra, amire egy ember? Pedig a technológia ma már felismeri a szarkazmust és az empátiát, így akár empatikusabb kommunikációra is oktathat. Hogy idáig juthassunk, ahhoz kellett egy business case, ahol valaki hajlandó volt rengeteget fizetni azért, hogy megtanítsa erre az adott modellt. A szarkazmust például azért tudja felismerni, mert már Trump választási kampánya idején is AI segítségével mérték fel, mennyire kedvelik őt a szavazók. Ehhez elemezni kellett a Facebook-posztok és tweetek tartalmát, különbséget téve a komoly és az ironikus kijelentések között. A technológia tehát erre és ennél többre is alkalmas. Csak az kell, hogy valakinek anyagilag is megérje a megfelelő mennyiségű és minőségű adatokkal tanítani.

Feltételezhetjük, hogy a cégek így első körben mégis az emberi munkaerőn fognak spórolni.
Igen, de ez nem 0 vagy 1-es játék, hiába akarja az elménk arra leegyszerűsíteni, hogy akkor elvesznek a munkahelyek. Ha a történelmet nézzük, valójában soha nem ez lett a folyamat végeredménye. Az alapító partnerünknek, Kökény Tamásnak van egy tök jó példája: attól, hogy mára minden háztartásban van mosógép, mosogatógép és porszívó, a háziasszonyok ma sem teszik fel otthon a lábukat a kisasztalra. Ellenkezőleg: a társadalom elvárásai nőttek azzal kapcsolatban, mit tekintünk tiszta otthonnak. Szerintem az AI elterjedése éppen arra ad lehetőséget, hogy többet foglalkozzunk a munkánk igazán emberi részével. Még ha átmenetileg lesznek is negatív következmények, hosszú távon ezt a tapasztalat szerint mindig sikerül korrigálni.

A honlapotokról letölthető AI Playbookban viszont rávilágítotok, hogy a befektetők sokszor elhamarkodottan sürgetik a fejlesztéseket, amikor a cégeknek inkább tudatosan felépített stratégiára lenne szüksége.
Ma már tömegek férnek hozzá a technológiához, ezért rengetegen kezdtek el rajta innoválni. Mi azonban azt javasoljuk az ügyfeleinknek, hogy ne most kezdjenek őrületes tempóban saját nagy nyelvi modellt trénelni! Szerintünk a cégek egyelőre jobban járnak, ha egy-két szoftverfejlesztővel és marketingessel közösen felépítik azokat az AI-alapú business case-eket, amiken a későbbiekben dolgozni fognak. Ehhez ajánlott harmadik felet is bevonni, például megvásárolni bizonyos modulokat a Chat GPT-től.

Ez hasonló ahhoz, mint amikor kijött az iPhone, és jelentősen átalakította az életünket. Ám mielőtt az AppStore megjelent, minden befektetés hiábavaló volt. Mindenkinek az a várakozása, hogy az AI-t illetően is hamar beindul a platformosodás, akárcsak az okostelefon esetében történt. A kis játékosok várhatóan ekkor tudnak majd érvényesülni. Nem évekről beszélünk, hanem a következő 3-6 hónapról! Amíg viszont erre várunk, úgy szerezhetnek versenyelőnyt, ha felismerik, mi az, amit a tudásuk révén ajánlhatnak majd az ügyfeleiknek.

Tehát egyelőre nem éri meg komoly összegeket befektetni?
Szerintem már most el kell kezdeni befektetni, de nem több millió eurót. Inkább kezdjenek kísérletezni! Itt jön képbe az MVP (minimum viable product) fogalma. Az MVP-k esetében nem kell tökéletesen összerakni egy új megoldást, a legfontosabb a felhasználói felületre koncentrálni. Ami mögötte van, azt elég éppen annyira megépíteni, hogy működjön. Ilyen módon tesztelhető, hogy tényleg fontos-e az ügyfeleknek az adott applikáció, weboldal vagy szolgáltatás. Így a rendszer apránként, folyamatos teszteléssel bővíthető az igényeknek megfelelően.

Mi azt javasoljuk, végezzenek sok ilyen tesztet a lefejlesztett területeken, de a nagy technológiai “házat” csak akkor húzzák fel mögé, ha már látják, milyen platformon lehet értékesíteni. Persze, az ilyen felületek létrehozása már önmagában is 50-100 milliós befektetés.

Ti mennyiben segítitek ezt a folyamatot?
Mi abban különbözik a többiektől, hogy teljes szoftverfejlesztő csapatot biztosítunk azoknak a cégeknek, akik valamilyen technológiai alapú szolgáltatást szeretnének nyújtani. Egy reklámügynökségnél például értik, mi lenne értékes az ügyfeleiknek, és ezeket az insightokat szeretnék a termék részévé tenni. Nem akarnak a fejlesztéssel foglakozni, ezért inkább egy független csapatot bíznak meg. Hétről hétre együtt dolgozunk, és amit ők az ügyfelektől tanulnak, azt mi beépítjük a termékbe, legyen az egy mobilalkalmazás vagy valamilyen hardveres megoldás. Általában két-három emberrel kezdjük, aztán az igényeknek megfelelően bővítjük a csapatot.

Az ütemezésben is segítetek?
Ez úgy zajlik, hogy az ügyfél - a példa kedvéért - elképzel egy kacsalábon forgó palotát, ami mondjuk hárommillió dollárba kerül. Szeretné, hogy megépüljön, de kell hozzá valamilyen befektető. Mi erre azt mondjuk, építsük meg elsőként az előteret egy kis bejárati ajtóval! Így már el tudjuk képzelni, milyen lesz a végeredmény, amiből már kisebb ráfordítással is látszódik valami. Esetleg már megvan a kacsalábon forgó palota, de akarnak mellé vendégházat is, és mi ebben a projektben segítünk nekik. Ahogy a cég nő, úgy adunk hozzá egyre növekvő, változó csapatot. Eddig education technology és digitális marketing terén tevékenykedő ügyfeleink voltak, most már gyártócégekkel is tárgyalunk.

Tehát a mostani ügyfeleitek már valamennyire otthonosan mozognak a digitális világban.
A digitális termékfejlesztés iszonyatosan drága. Ha valaki még nem dolgozott ilyen területen, általában kiakad az árak hallatán. Ahhoz, hogy valaki ekkora fába vágja a fejszéjét, jellemzően szükséges, hogy már legyen tapasztalata ebben a világban, és lássa, hogy megtérül. Aki komplett csapatokat vesz meg, az általában már többéves tapasztalattal érkezik ebbe az együttműködésbe. Elsőre kevéssé hiszik el, hogy nem elegendő egy szoftverfejlesztőt felvenni.

Mit gondolsz, a platformosodás mellett mi lehet az idei év legfontosabb fejleménye?
Várjuk, hogy élesedjen az AI Act (a mesterséges intelligencia használatát szabályozó EU-s rendelet), de ez sem fog minden kérdésre választ adni. Ki lesz például a felügyelő hatóság és mi alapján jár el? Egyelőre még a jogászok sem tudják pontosan. Ráadásul az AI Act csak előremenően tud szankcionálni, a már meglévő technológiákra nem tér ki.

Az EU köztudottan a legszigorúbb ilyen szempontból, de vannak országok, ahol sokkal kevésbé szabályozott ez a terület, és ők is a versenytársaink. Éppen ezért én abban hiszek, hogy - a törvények betartása mellett - mindent érdemes meglépni, amit lehetséges. Bár sokaknak már most a könyökén jön ki az AI-téma, fel kell szívnunk magunkat, hiszen még nagyon az elején járunk. Nyitottnak és rugalmasnak kell maradnunk, folyamatosan követve a változásokat. Bármi és annak az ellenkezője megtörténhet, de nekünk minden esetben tudnunk kell reagálni a fejleményekre.

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Rónyai Júlia

Londonban végeztem nemzetközi kapcsolatok, illetve nemzetközi újságírás szakon. Szabadúszó újságíró, kreatív szövegíró és podcast műsorvezető vagyok, többek közt a Digital Hungary, a HVG és a …